تیرچه بلوک چیست؟

تیرچه بلوک چیست؟

تیرچه بلوک یا سقف تیرچه و بلوک به سقف‌هایی گفته می‌شود که ترکیبی از تیرچه و بلوک سیمانی یا بلوک سفالی است.

تیرچه بلوک، یکی از رایج ترین و متداول‌ترین سقف‌های موجود در ایران است.

سقف تیرچه و بلوک نوعی دال یک طرفه است، که از سه عنصر دال، تیرچه و بلوک (یا یونولیت) تشکیل شده است. تیرچه‌ها و بلوک‌ها خودشان انواع مختلفی دارند. در این سیستم از تیرچه‌ها به عنوان تیر فرعی استفاده می‌کنند و تنها وظیفه‌ی بلوک‌ها (یا یونولیت) پرکنندگی است و نقش سازه‌ای ندارند. هیچ کدام از مصالح ساختمانی به غیر از فولاد تحمل نیروی کششی را ندارد و استفاده از بتن یا هر مصالح دیگری، هیچ کمکی به تحمل نیروهای وارد شده نمی‌کند و فقط بار مرده سقف (دال) را افزایش می‌دهد که برای جبران آن باید از فولاد بیشتری استفاده کنیم.

از آنجا که در سقف‌های تیرچه بلوک بتن ناحیه کشش حذف شده و در عوض بلوک جایگزین آن شده است، باعث شده که :

“این نوع سقف‌ها از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه باشد و هر روز مشتریان بیشتری پیدا کند.”

سقف تیرچه بلوک به تعدادی تیر T شکل گفته می‌شود که کنار هم قرار دارند و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها تیرچه، بلوک و بتن است که در بالای سقف قرار می‌گیرند.

اجزای اصلی سقف تیرچه بلوک

  •  تیرچه
  • بلوک
  • میلگرد حرارتی، افت، میلگرد منفی
  • بتن پوششی (بتن درجا)

تیرچه

در ایران متداول‌ترین تیرچه نوع بتنی آن است که :

با قالب فلزی (قالب موقت) و یا قالب سفالی (قالب دائمی) ساخته و عرضه می‌شود و بیشتر در سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرچه‌های معمولی با سه نوع میلگرد مسلح می‌شوند:

میلگرد خرپا نمره ۶ یا ۸، میلگردهای کف خرپا (میلگرد کششی) با قطر نمره ۶ تا ۱۶، میلگردهای فوقانی خرپا (میلگرد فشاری) با نمره ۶ یا ۸

  • میلگرد خرپا: این میلگرد، آرماتورهای زیرین و بالایی را مهار (متصل) می‌کند و در نتیجه مقاومت کششی و فشاری آرماتور را زیاد می‌کند. معمولا ارتفاع خرپای تیرچه ۱۶ سانتی‌متر است.
  • میلگرد کف خرپا: حداقل تعداد میلگرد کششی ۲ عدد بوده و توصیه می‌شود، قطر آن‌ها از ۸ میلی‌متر کمتر و از ۱۶ میلی‌متر بیشتر نباشد. در مورد تیرچه‌هایی که ضخامت بتن پاشنه آن‌ها ۵.۵ سانتی‌متر یا بیشتر باشد. می‌توان حداکثر قطر میلگرد کششی را به ۲۰ سانتی‌متر افزایش داد. برای صرفه‌جویی در مصرف فولاد و پیوستگی بهتر با بتن، معمولا از میلگرد آج دار، به عنوان عضو کششی استفاده می‌شود.
  • میلگرد بالایی: از میلگرد بالایی به منظور تحمل نیروی فشاری خرپا، در مرحله اول باربری تیرچه استفاده می‌شود و قطر آن با توجه به نوع میلگرد و طول دهانه، فاصله تیرچه ها، ارتفاع خرپای تیرچه و ضخامت بتن پوششی، همچنین فاصله جوش‌های میلگرد عرضی، از ۶ میلی متر تا ۱۲ میلی متر متفاوت است.

نکات مربوط  به (تیرچه بلوک)

  • اندازه عرض تیرچه‌ها ۸ تا ۱۲ سانتی متر است.
  • ضخامت تیرچه‌ها معمولا ۴ سانتی متر است.
  • بتن داخل قالب فلزی یا سفالی، جهت ساخت تیرچه با عیار ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم سیمان در یک متر مکعب بتن ریز با مصالح سنگی ریزدانه تهیه می‌شود.

نکات مهم در بتن ریزی (تیرچه بلوک)

  • پس از بتن ریزی، آن را با میزان لرزان ویبره می‌کنیم. چنانچه قالب فلزی باشد پس از سخت شدن آن را از قالب جدا کرده و چند روز داخل حوضچه‌های آب قرار داده و پس از آن به بازار عرضه می‌شود. ولی اگر قالب سفالی باشد این قالب همیشه همراه تیرچه خواهد بود. به هر حال چه قالب فلزی باشد و چه سفالی، قبل از عرضه به بازار باید چند روز در حوضچه‌های آب قرار گیرد.
  • بعضی از تیرچه‌های بتنی، پیش تنیده هستند. این تیرچه‌‌ها، معمولا مقطعی سپری شکل دارند و فاقد میلگرد فوقانی و خرپا هستند. میلگردهای تحتانی این نوع تیرچه‌ها را نیز قبل از بتن ریزی با روش خاص و وسایل مخصوص کشیده، پس از آن بتن ریزی می‌کنند و تا سخت شدن کامل بتن، آن را در حال کشش نگه می‌دارند. این نوع تیرچه‌ها را پیش تنیده می‌گویند.

بلوک چیست

بلوک، قطعه‌ای بتنی یا سفالی است که بین تیرچه‌ها قرار می‌گیرد و هیچ باری را تحمل نمی‌کند. ابعاد بلوک معمولا ۲۵*۲۰*۴۰ است. در صورتی که بار سقف زیاد باشد یا اینکه دهانه بزرگ باشد، به طوری که مجبور باشیم از تیرچه با خرپای بلند استفاده کنیم؛ در این صورت باید از بلوک با ارتفاع ۲۵ سانتی‌متر استفاده شود. در برخی از سقف‌ها به دلایل محاسباتی باید از بلوک‌های دو تکه استفاده کنیم؛ چون باید ضخیم‌تر باشد.

در این موارد ارتفاع بلوک‌ها وقتی که روی هم هستند به ۳۵ سانتی‌متر هم می‌رسد و از آن جا که به صورت کام و زبانه هستند، یکپارچه عمل می‌کنند. هر چه وزن بلوک کمتر باشد بهتر است. وزن بلوک باید به اندازه‌ای باشد که یک کارگر به راحتی ‌بتواند آن را حمل کند.

وزن بلوک های بتنی بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم و وزن بلوک های سفالی بین ۷ تا ۱۰ کیلوگرم است.

هر چه وزن بلوک کمتر باشد میزان بار مرده سقف هم کمتر است. بلوک دارای سطح بالایی و سطح زیرین است که سطح بالایی بتن را تأمین می‌کند و سطح زیرین برای گچ، خاک و سفید کاری اتاق‌ها است. همچنین لازم به ذکر است که خاصیت مکندگی بلوک باید بین ۱۳ تا ۲۰ درصد باشد، زیرا در غیر این صورت کلیه آب ملات را مکیده و باعث فاسد شدن آن می‌شود.

مراحل ساخت بلوک مورد استفاده در تیرچه بلوک در کارگاه ها

طرز تهیه ملات (بتن) بلوک: آب + ۱۵ فرغون فیلر + ۱ فرغون ماسه بادی + ۲۱۰ کیلو سیمان= ۱۸۰ عدد بلوک

ملات آماده شده توسط دستگاه بلوک زنی که می‌تواند چهار عدد بلوک را همزمان درست کند ساخته می‌شود.

پس از اتمام کار بلوک‌ها را روی سکویی که بالاتر از سطح زمین است قرار می‌دهند تا خشک شوند. سپس هر روز به آن آب می‌دهند و نگه داری می‌کنند تا از پوکی آن جلوگیری کنند. بلوک ها در هوای آفتابی بعد از ۷ روز آماده و قابل استفاده می‌شوند.

محل قرارگیری بلوک های آماده شده

گام بندی (مراحل) اجرای سقف تیرچه بلوکی:

  • قالب بندی بدنه تیرهای اصلی
  • اتصال تیرچه‌ها به تیرهای اصلی
  • شمع بندی زیر تیرچه‌ها
  • قرار دادن بلوک‌ها بین تیرچه‌ها
  • اتصال میلگردهای ممان منفی به تیرچه و تیر اصلی :

فرض را بر این می‌گیریم که تکیه گاه تیرچه گیر دار است، در محل تکیه گاه ممانی ایجاد می شود که به وسیله میلگردی باید تحمل شود.

بدین لحاظ چنانچه دو تیرچه به یک تیر ختم شود، میلگرد فوقانی تیرچه‌ها را به وسیله قطعه میلگردی به طول ۲ تا ۲٫۵ متر به یکدیگر متصل می‌کنند. قطر این میلگرد معمولا بین ۸ تا ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر است؛ که قطر آن به وسیله محاسبه تعیین می‌شود.

در آخرین دهانه که تیرچه به یک تیر ختم می‌شود، میلگردی را به صورت گونیا خم کرده و قسمت خم شده را در داخل آهن های تیر قرار می‌دهند و قسمت طولی مستقیم را روی آهن فوقانی تیرچه گذاشته و چند جای آن را با سیم آرماتور بندی می‌بندند. این قطعات میلگرد را ممان منفی می‌گویند.

قرار دادن میلگرد های حرارتی روی تیرچه بلوک

پس از قرار دادن تیرچه و بلوک و گذاشتن کلیه آهن‌ها یک سری میلگرد در جهت عمودی بر میلگرد‌‎های فوقانی تیرچه و با فاصله تقریبی ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر قرار می‌دهند.

قطر این نوع میلگردها ۶ یا ۸ یا ۱۰ سانتی‌متر است که به وسیله محاسبه تعیین می‌شود.

به آن میلگردها، میلگرد های حرارتی گفته می شود که این میلگردها به کلیه تیرچه ها با سیم آرماتور بندی بسته می شود.

کلاف عرضی ( شناژ مخفی ) :

چنانچه طول تیرچه از ۴۲۰ سانتی متر بیشتر باشد (۴۲۰ تا ۶۰۰)، در وسط طول تیرچه بین بلوک ها در جهت عمود بر تیرچه فاصله حدود ۱۰ سانتی متر قرار می‌دهند.

و زیر این فاصله را تخته‌ای قرار داده و درون این فاصله حداقل ۲ میلگرد به قطر ۱۰ میلیمتر یکی در پایین و دیگری در قسمت بالا قرار می‌دهند.
میلگرد پایینی را به آهن‌های مارپیچی (خرپا) تیرچه می‌بندند.

و میلگرد بالا را به میلگرد بالایی تیرچه متصل می‌کنند و این فضا پس از آنکه با بتن پر می‌شود.

مانند تیری عمود بر تیرچه‌ها قرار گرفته و در مقابل ممان‌ها و لنگر‌های وسط تیرچه مقاومت می‌کند. برای تیرچه‌ها با طول بیش از ۶ متر دو کلاف عرضی با فواصل مساوی در نظر می‌گیرند.

انواع سقف های تیرچه بلوک

سقف‌های تیرچه بلوک به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ سقف‌های با تیرچه‌های بتنی و سقف‌های با تیرچه‌های فولادی با جان باز تقسیم بندی می‌شوند. حال آنکه هر یک از این نوع سقف‌ها به لحاظ جزئیات اجرایی و نیز بلوک مصرفی تنوع دارند (مانند سقف هایی با بلوک بتنی، بلوک سفالی، بلوک پلی استایرن و …).

اجرای سقف تیرچه بلوک

ابتدا باید تیرچه‌ها، روی پل‌های اصلی (تیرهای فلزی)، در ترازهای موردنظر کارگزاری شوند. فاصله بین تیرچه‌ها، با بلوک‌های توخالی، پر شده و پس از نصب میلگردهای حرارتی و میلگردهای تکمیلی بر اساس نقشه‌های اجرایی، بتن دال سقف ریخته می‌شود.

تکیه گاه های‌موقت اجرایی (شمع بندی): به طور کلی به محض اینکه تیرچه‌ها و بلوک‌های انتهایی بین دو تکیه گاه اصلی قرار گرفتند، شمع بندی و قالب بندی به وسیله چهار تراش های عمود بر تیرچه که؛ در مورد تیرچه های پیش ساخته خرپایی، فاصله آن ها از همدیگر، ۱ تا ۱.۲ متر است، انجام می‌شود. آرماتورهای اصلی تیرچه باید به طول ۱۵ تا ۱۰ سانتیمتر با تیرهای اصلی درگیر شوند و به هیچ وجه نباید این آرماتورها را به تیرهای فلزی جوش داد. نظر به اینکه تیرچه‌ها به استثنای تیرچه‌های با جان باز قبل از یکپارچه شدن سقف قادر به تحمل بار سقف نیستند؛ البته تمام این‌ها بر مبنای گالوانیزاسیون هستند. باید توسط تعدادی چهارتراش و پایه (جک ها یا شمع‌ها) به نحو مناسب و مطمئنی نگهداری شوند.

در موقع اجرا باید خیز مناسبی به طرف بالا به تیرچه‌ها داد؛ تا پس از اجرا، یکپارچه شدن سقف و وارد شدن بارهای وارده این خیز حذف شود؛ مقدار خیز در کارگاه نیز با تجربه به دست می‌آید. معمولاً به ازای هر متر طول دهانه ۲ میلیمتر خیز در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی، چهار تراش‌ها وشمع‌ها باید طوری نصب شوند که بتوانند در مقابل نیروهای وارده مقاومت کنند و آن‌ها را باید طبق اصول و قواعد مربوط به آن، به یکدیگر متصل کرد.

  • کلاف میانی (Tie Beam)

برای توزیع یکنواخت بار روی سقف تیرچه T و برای جلوگیری از پیچش تیرهای بلوک، همچنین در محل‌هایی که بار منفرد موجود باشد، کلاف میانی بتنی که جهت آن عمود بر جهت تیرچه ها است، در سقف تعبیه می‌شود. حداقل عرض کلاف میانی، برابر با عرض بتن پاشنه تیرچه و ارتفاع آن برابر ارتفاع سقف خواهد بود. در صورتی که بار زنده سقف، کمتر از ۳۵۰ کیلوگرم بر مترمربع، و طول دهانه بیشتر از ۴ متر باشد؛ کلاف میانی در سقف تعبیه می‌شود.

حداقل سطح مقطع میلگردهای طولی آن باید برابر نصف مقادیر میلگرد کششی تیرچه‌ها باشد. برای دهانه کمتر از ۴ متر و بار زنده سقف کمتر از ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مربع، به کلاف میانی نیازی نداریم. در مورد بار زنده بیشتر از ۳۵۰ کیلوگرم بر مترمربع و دهانه ۴ تا ۷ متر، ۲ کلاف میانی، و برای دهانه بیشتر از ۷ متر، ۳ کلاف میانی اجرا می‌شوند.

حداقل سطح مقطع میلگردهای طولی آن برابر سطح مقطع میلگردهای کششی تیرچه خواهد بود؛ میلگردهای کلاف میانی نیز در بالا و پایین تعبیه می شوند و حداقل قطر میلگرد در مورد میلگرد آجدار ۶ میلی متر، و در مورد میلگرد ساده ۸ میلی متر است.

  • تعبیه سوراخ (بازشو) در سقف

در صورتی که عرض سوراخ از فاصله ی بین دو تیرچه مجاور کوچکتر باشد، کافی است که پیش از بتن ریزی، دال بالایی در محل سوراخ جعبه‌ای چوبی قرار داده و دور آن بتن ریخته شود؛ پس از گرفتن بتن، قالب را خارج کنند. چنانچه عرض سوراخ از فاصله ی بین دو تیرچه بیشتر باشد؛ تیرچه های مجاور آن را به صورت مضاعف اجرا کرده و لبه های بازشو را به وسیله ی تیرچه های کوتاه تر و میلگرد تقویتی می‌پوشانند.

مزایای استفاده از سقف تیرچه بلوک

استفاده از سقف‌های تیرچه بلوک در ساختمان‌های متعارف بسیار مرسوم است. از مهم ترین مزایای سقف‌های تیرچه بلوک در مقایسه با سایر سقف‌ها نظیر سقف طاق ضربی و دال بتنی مسلح یکپارچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مصرف بتن صرفه جویی قابل توجهی می‌شود.(به علت استفاده از بلوک های توخالی و حذف بتن منطقه کششی)
  • به دلیل کاهش فضای بتنی با استفاده از بلوک ها در منطقه کششی، از مصرف آرماتورهای فولادی کاسته می‌شود که این امر به لحاظ اقتصادی بسیار مناسب است.
  • به علت تولید صنعتی تیرچه بلوک در کارخانه کیفیت مناسب‌تری حاصل شده و نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است.
  • با توجه به وزن کم تیرچه‌ها حمل و نصب آن‌ها توسط کارگران امکان پذیر بوده و در ساختمان‌های با طبقات کم نیاز به استفاده از جرثقیل را منتفی می‌کند.
  • به علت پیش ساخته بودن تیرچه بلوک نصب سقف بسیار سریع و آسان بوده و به کارگران متخصص که برای قالب بندی و آرماتور بندی سقف های بتن آرمه استخدام می‌شوند نیازی نیست.
  • قالب بندی زیر سقف، تنها به شمع بندی و نصب چهار تراش در فواصل معین جهت تامین تکیه‌گاه‌های موقت تیرچه‌ها محدود می‌شود.
  • از نقطه نظر اجرایی بکارگیری سقف‌های تیرچه بلوک سرعت عمل بیشتری را موجب خواهد شد و به کارهای پر هزینه و وقت‌گیر کارگاهی نیازی نیست.
  • در سقف‌های تیرچه بلوک، بتن ریزی به طور یکپارچه انجام می شود و بتن کمتری نسبت به سقف های بتن آرمه متداول مورد نیاز است؛ به عنوان مثال برای سقف بتنی متداول با ضخامت ۱۴ سانتی متر ۰/۱۴ متر مکعب بتن در هر متر مربع مورد نیاز است که در سقف تیرچه بلوک این مقدار به حدود متوسط ۰/۰۶ متر مکعب کاهش پیدا می‌کند.
  • با توجه به امکان ایجاد یک دیافراگم صلب یا نیمه صلب در سقف‌های تیرچه بلوک، با اعمال تمهیدات لازم، این نوع سقف‌ها نسبت به سایر سقف‌ها از عملکرد لرزه‌ای بهتری نسبت به سایر سقف‌ها برخوردار هستند.
  • بلوک های توخالی در سقف های تیرچه بلوک به عنوان عایق حرارتی عمل می‌کنند.
  • به دلیل تولید تیرچه ها در کارخانه و پیش ساخته بودن آن‌ها کنترل دقیق بر مقدار بتن پوششی روی آرماتورهای کششی انجام می‌شود.
  • به علت مسطح بودن زیر سقف (در مقایسه با سایر سقف‌ها نظیر طاق ضربی) ضخامت نازک کاری به حداقل می‌رسد و در نتیجه بار مرده سقف کاهش پیدا می‌کند.
  • به دلیل یکنواختی سطح بالای سقف برای کف سازی به ملات کمتری نیاز است.

 

ضوابط  و محدودیت های کلی سقف تیرچه بلوک

 

  • سیستم تیرچه ای شامل ترکیبی یکپارچه از تیرچه های متساوی الفاصله (قرار گرفته در یک راستا و یا دو راستای عمود بر هم) و یک دال فوقانی است.
  • فاصله آزاد تیرچه ها نباید بیشتر از ۷۵ سانتی متر باشد.
  • عرض تیرچه ها نباید کمتر از ۱۰ سانتی متر و ارتفاع کل آن ها نباید بیشتر از ۳/۵ برابر حداقل عرض آن ها باشد.
  • حداقل فاصله افقی بین دو سطح قائم بلوک های مجاور در طرفین یک تیرچه که در مقابل یکدیگر نصب می شوند، نباید کمتر از ۶/۵ سانتی متر باشد.
  • ضخامت دال بتنی فوقانی نباید از یک دوازدهم فاصله آزاد بین تیرچه ها و نه از ۵ سانتی متر کمتر اختیار شود.
  • حداکثر دهانه مورد پوشش سقف (در جهت طول تیرچه پیش ساخته خرپایی) با تیرچه های منفرد نباید از ۸ متر بیشتر شود.
  • سقف های اجرا شده با تیرچه و بلوک در مواردی که بار یکنواخت روی سقف عمل کند. عملکرد بسیار مناسبی دارند، در صورت وجود بار منفرد سنگین یا متحرک و یا مرتعش، بکار بردن سقف تیرچه بلوک توصیه نمی‌شود.
  • در سقف های تیرچه بلوک، بار متمرکزی که ممکن است روی کف وجود داشته باشد.
  • بار ناشی از چرخ اتومبیل‌‎ها در پارکینگ ها و یا بار خطی ناشی از وجود تیغه‌های آجری روی تیرچه‌ها است.
  • در مورد پارکینگ‌ها، بکارگیری سیستم تیرچه و بلوک معمول اساساً توصیه نمی‌شود.
  • در صورتی که الزامی در کار باشد توصیه می‌شود تا ضخامت دال بتنی (روی بلوک ها) حداقل ۸ سانتی متر در نظر گرفته شود و مقاومت دال در برش سوراخ کننده (برش پانچ) برای بار چرخ کنترل شود.
  • در محاسبه تیرچه ها برای بار متمرکز، یا می‌توان کف را با استفاده از یکی از روش های کلاسیک تحلیل کامل کرد و یا بار را با تقریب خوبی بین سه تیرچه مجاور یکدیگر به طور مساوی توزیع کرد.
  • در صورتی که طول تیرچه ها بیش از ۴ متر باشد، یک یا چند کلاف میانی (تیر عرضی) در جهت عمود بر تیرچه‌ها تعبیه شود.
  • لوله‌ها و مجراهایی که در داخل دال قرار داده می شوند نباید به مقدار قابل توجهی مقاومت سیستم را کاهش دهند.
  • ضخامت دال باید به اندازه حداقل ۲/۵ سانتی متر بیشتر از ارتفاع کل لوله‌ها و مجراها باشد.
  • در سقف‌های تیرچه بلوک با تیرچه خرپایی می توان مقاومت برشی تامین شده توسط بتن در تیرچه ها را ۱۰ درصد بیشتر از مقاومت برشی اسمی تیر های بتنی در نظر گرفت.

سقف تیرچه بلوک در ساختمان های اسکلت فلزی

در سقف های تیرچه بلوک برای ساختمان های اسکلت فلزی بهتر است تیرها به صورت لانه زنبوری باشد تا بتن دو طرف پل بتواند از آن ها عبور کند و به هم برسد. توجه داشته باشید که اگر ضخامت پل از ۲۵ سانتی متر بیشتر باشد. با توجه به ضخامت بتن روی بلوک که ۵ سانتی‌متر است، باید اختلاف سطح این دو با زاویه ۲۵ درجه ریخته شود. اگر دهانه سقفی در سقف های تیرچه بلوک از ۳ متر بیشتر باشد، موقع بلوک چینی درست وسط دهانه عمود بر جهت تیرها باید فاصله ۱۰ سانتی‌متری ایجاد کرد که به آن کلاف عرضی می‌گویند؛ همچنین در اینجا باید دو میلگرد به قطر ۱۰ میلی‌متر قرارداد، یکی در بالا و یکی در پایین.

سقف تیرچه بلوک در ساختمان های آجری

اگر بخواهیم در ساختمان‌های آجری از این سقف استفاده کنیم، باید روی دیوار حمال شناژ افقی ایجاد کنیم. پهنای این شناژ تقریباً ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر است و حداقل باید به ۴ میلگرد ۱۲ تا ۱۴ مجهز باشد.

سقف تیرچه بلوک در ساختمان های بتنی

اگر بخواهیم این سقف را در ساختمان های بتنی اجرا کنیم امکان دارد ارتفاع پلی که سقف به آن منتهی می‌شود، بلندتر از سقف شود. برای جلوگیری از آن باید اختلاف ارتفاع در کنار پل را با بتن زاویه ۴۵ درجه پر کنیم و بقیه سطح را با بتن سبک یا پوکه هم سطح کنیم.

عبور کانال های تاسیساتی

برای اینکه لوله‌های تاسیساتی مانند آب، شوفاژ و کانال کولر را از سقف تیرچه بلوک عبور دهیم باید؛ آن‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم که هر رایزر کمتر از ۴۰ سانتی متر عرض را اشغال کند. زیرا در این صورت لوله ها به راحتی از سقف عبور می‌کنند و آسیبی هم به سقف وارد نمی‌‎شود. ولی در برخی مواقع مانند عبور کانال کولر، عرض ۴۰ سانتی متر کافی نیست و باید در این صورت یک تیرچه را قطع کنیم تا بتوانیم عرض بیشتری داشته باشیم.

معایب استفاده از تیرچه بلوک و راه حل های آن

• به دلیل نظارت کم در ساخت تیرچه بلوک دیده می‌شود که از میلگرد های تکه شده و جوش خورده استفاده می شود. راه حل این مشکل نظارت بر ساخت و انتخاب شرکت مطمئن مانند تیرچه گلزنی است.

• به دلیل جابجایی طولانی مدت تیرچه از کارگاه تا ساختمان، امکان آسیب به بتن های تیرچه وجود دارد. راه حل جلوگیری از این مشکل، دقت در جابجایی و نظارت هنگام نصب است.

• به دلیل اینکه بتن در تیرچه و بتن سقف در دو مرحله جداگانه ریخته می‌شوند؛ امکان نا هماهنگی بین آنها افزایش یافته. پیشنهاد ما برای برطرف کردن این مشکل کوتاه کردن زمان نصب و بتن ریزی است.

علت لرزش سقف تیرچه بلوک

این عامل می تواند علت های مختلفی داشته باشد. و بسته به سازه متغیر است. برای اینکه این عامل را بررسی کنیم شیوه اجرائی را از ابتدا پایه ریزی می کنیم.

به این مفهوم که برای این علت باید از همان ابتدای طرح و اجرا کلیه قسمت ها را جزء به جزء بررسی نمود. با توجه به این که این مورد می‌تواند تاثیر بسیاری در استحکام ساختمان گذارد، بسیار حائز اهمیت است.